Orka med en hel dags segling


Det kan faktiskt vara mer ansträngande än det flesta tror att segla. Speciellt kappsegling är som ett styrketräningspass. Seglen ska skotas och hissas, firas och bärgas. Dessutom ska du förflytta dig från ena sida till den andra vid varje slag för att balansera vikten. Men även semestersegling i skärgården kan kräva ständiga manövrar som gör att du behöver använda din kropp.

Bygg upp din styrka och smidighet

För att bättre orka med seglingens utmaningar och bli en bättre seglare är det därför viktigt med fysisk träning. Så se till att både konditions- och styrketräna under den tid av året som du inte kan vara i båten. Eller skaffa det du behöver för att kunna träna även när du är ute på semesterseglatsen. Det går utmärkt att göra övningar som upprätthåller styrka, kondition och smidighet även ombord.

Stöd

Även om din fysik är god kan du ibland behöva ge din kropp extra stöd. Efter många timmar stillasittande kan du plötsligt behöva göra en snabb insats. Det kan vara krävande för muskler som stelnat i vinden. På en segelbåt utsätter du dessutom din kropp för belastningar i omöjliga positioner. Då kan det vara bra att använda gördlar, västar eller andra slags stöd så att risken för skador minskar.