Annorlunda seglingar


1900-talet var en tid då många fantastiska seglingar genomfördes av hängivna ensamseglare eller män i märkliga farkoster med liten besättning.

kon-tiki-thor-heyerdahl-stamp-compressed_355853816

Här är två av dem som kanske gjorde djupast intryck på den svenska befolkningen under sin tid.

Kurt Björklund

Kurt Björklund var statarpojken som bestämde sig för att gå till sjöss. Under andra världskriget gick han i båtkonvojer tills hans skeppskamrater dödades i en flygräd. Kurt tog då värvning i engelska armén och blev på så sätt med i landstigningen i Normandie. Minnena av kriget förföljde honom genom livet och till slut sa han upp sig från färjan Helsingborg-Helsingör för att istället bli sjöman på fritidsbåt och göra världsomseglingar – vid 59 års ålder.

Sammanlagt gjorde han tre världsomseglingar och blev samtidigt en stor mediakändis i Skåne. När han gav sig iväg på den första seglingen skickade en reporter på Radio Malmöhus med honom en kassettbandspelare och mängder med kassettband. Under resorna spelade Kurt in sina tankar och funderingar och så fort han nådde en hamn skickades banden hem till Skåne. Där spelades de upp i radion och trollband tusentals lyssnare. Kurt var på så sätt kanske den förste som hade en pod i Sverige.

Thor Heyerdahl

När vi talar om annorlunda seglingar finns det ett namn som alltid måste nämnas – den legendariske norrmannen  och kontroversielle vildhjärnanThor Heyerdahl. Efter studier i zoologi, antropologi, biologi och geografi levde Thor under perioder bland urbefolkningar på olika ställen i världen. Han slogs då av att folken i Sydamerika och Polynesien hade många saker gemensamt i sedvänjor, kultur och religion, men att även djurlivet hade många likheter. Han framförde då teorin att Polynesien hade befolkats från Sydamerika och inte Asien som var den vedertagna uppfattningen.

Den teorin accepterades dock inte av den etablerade vetenskapen och Heyerdahl blev ibland både hånad och förlöjligad för sina idéer. Han bestämde sig då att bevisa att det var möjligt. Båten Kon-Tiki byggdes med nio stockar av balsaträ, hampa, bamburör och bananblad, samt några furuplankor. Han avseglade tillsammans med fem norrmän och svensken Bengt Danielsson  i april 1947. Efter en seglats på 101 dagar och 7000 kilometer nådde de slutligen land vid ön Raroia i Polynesien och Thor hade bevisat – det var möjligt för forntidens människor att segla från Sydamerika till Polynesien.